Som en ledende parfymerikjede i detaljhandelen er Fredrik & Louisa opptatt av å dokumentere pågående kampanjer og sikre at deres samarbeidspartnere får riktig profilering i butikk.
Som en av Norges mest fremtredende kosmetikk-kjeder i et knalltøft marked der trendene stadig endrer seg, er behovet for kvalitetskontroll over kampanjer stor. Markedskoordinator hos Fredrik & Louisa, Ulrikke Frøshaug, er opptatt av å kontinuerlig utvikle og forbedre kampanjeområder i butikk, samtidig som leverandørers forventninger og behov blir ivaretatt. Det er like viktig å ha oversikt over hvordan butikkene ser ut, som det er å dokumentere ovenfor internasjonale leverandører at de får det fokuset de har investert i når de har kampanjer gående i de enkelte butikkene.
- Vi har idag 37 butikker i ulike størrelser rundt omkring hele Norge. Da sier det seg selv at vi har må et visst overblikk, forteller Ulrikke.
Den trendorienterte fymerikjeden er en større aktør innen detaljhandel i Norge, og Fredrik & Louisa tilbyr en miks av sterke, internasjonale merkevarer og små, nisjeorienterte merker. Det er viktig for Fredrik & Louisa å tilfredsstille sine leverandører, og gi dem en oversikt over hvordan profileringen av aktuelle kampanjer ser ut.
- Tidligere brukte jeg utrolig mye tid med et svært tungvint system for å gi leverandørene tilbakemelding. Daglig leder i hver av de 37 butikkene våre tok bilder og sendte dem inn på mail. 37 butikker, ti bilder pr butikk, altså nesten 400 bilder som skulle tagges og lagres i ulike mapper manuelt annenhver uke. Du kan tenke deg selv at det tok evigheter! sier Ulrikke.
Vil du vite mer om SnapShop? Les mer her.
- Ikke bare var selve lagringsprosessen tidkrevende og tungvint. Skulle jeg lete i arkivet etter når Biotherm-kampanjen vår var, måtte jeg gå etter hukommelsen. Hvem hadde levert inn, og hvem hadde glemt å levere? Det ble mye excel-ark med ulike fargekoder. Puh! Ler Ulrikke Frøshaug.
- Vi trengte et nytt verktøy for innsamling av kampanjedata, rett og slett, sier hun.
For rundt et år siden tok imidlertid Fredrik & Louisa i bruk SnapShop, et raskt og kostnadseffektivt datainnsamlingssystem via en mobilapp som både samler inn, analyserer og tar beslutninger med sanntidsdata fra de ulike butikkene rundt omkring.
- Jeg har ikke ord for hvor mye enklere jobbhverdagen min ble etter at vi tok i bruk Snapshop, sier Ulrikke.
For et detaljhandelfirma som Fredrik & Louisa fungerer SnapShop på følgende måte: Daglig leder i de enkelte butikkene har en SnapShop-app på smarttelefonen. Med appen tar de bilder av for eksempel solkremkampanjen for juli måned. Bildene blir tagget med tidsstempel og gps med automatisk kobling til butikken. Dette havner så i det sentrale bildearkivet hos Fredrik & Louisa i Asker.
- Vi har jo mange ulike kampanjer gående samtidig. Det kan være både en hovedkampanje, en vinduskampanje, en diskkampanje og sjokkselgere ved inngangspartiet. Gjennom SnapShop-appen får vi alt sammen lagret og dokumentert, og det er enkelt å søke etter de ulike kampanjene som har vært. Dette bruker vi også til inspirasjon. Hvordan så Elisabeth Arden-kampanjen ut på CC Vest i fjor? Kan butikken vår i Trondheim låne noen av elementene? Og våre ansatte er dessuten veldig glad i å like og kommentere hverandres bilder. Det gjør at hele bedriften vår føles mer dynamisk og sammensveiset. Butikkene skryter veldig av SnapShop. Med ett klikk kan jeg se at 92 prosent av butikkene har lastet opp bilder fra kampanjen forrige uke. Det er så lett at daglige ledere bruker det uten at jeg trenger å mase og minne dem på det.
Vil du vite hvordan Mondelez-eide Freia samler inn kampanjedata? Les mer her.
Det enkle brukergrensesnittet i SnapShop gjør det også enkelt for Ulrikke å dele kampanjedata med leverandørene.
- La oss si at Chanel har laget en pop-up i butikken i Bergen. De har noen egne retningslinjer for hvordan det skal se ut. Dette dokumenteres kjapt fra daglig leder i butikken via SnapShop og havner hos meg. Så er det en smal sak å videreformidle dette til Chanel, som igjen videreformidler dette til sine prinsipaler i Paris.
Med SnapShop kan leverandørene på en enkel måte se at de får den synligheten og fokuset de har betalt for, og de sparer kostnader på å ha egne selgere på plass som må reise land og strand rundt for å dokumentere at ting faktisk stemmer overens med avtalen.
- SnapShop har vært et testprosjekt i Fredrik & Louisa, og etter den suksessen vil vi med all sannsynlighet også implementere SnapShop som et verktøy for de andre kjedene på huset, sier Ulrikke Frøshaug.
SnapShop benyttes i dag av mage av Norges største bedrifter som Orkla, Mondeléz, Nortura, Norgesgruppen, Reitan Convenience, Haugen-Gruppen, Brynild Gruppen, Findus, Nestlé, Bossch, Rikstoto, Fredrik & Louisa, Maarud, m. fl.
Les mer om SnapShop og hva vi kan gjøre for deg her.