Sliter bedriften din med å samle inn kampanjedata? Ønsker dere en totaloversikt over produkt-plasseringene?
Vi tipper at svaret ditt er JA!
For store og mellomstore firmaer i Norge er det en real utfordring å få oversikt over produktkampanjene som strekker seg over hele landet. Får dere det dere har betalt for? Er vareplasseringene representert slik dere ønsker? Hvordan skal bedriften rå over dette på en raskest og kostnadseffektiv måte?
Vil du vite mer om SnapShop? Les mer her.
Med 40 selgere i felt fra Lindenes til Nordkapp, har Mondelēz et stort behov for å få innblikk i hvordan det til enhver tid ser ut i butikkene der de har plassert sine snacking-produkter, slik som sjokolade fra Freia og kjeks fra Oreo. Med en relativt lav investering i et slikt system, har det gitt god avkastning for bedriften.
- Utfordringen vår var at vi ikke hadde et oversiktlig system der vi til enhver tid kunne dokumentere kampanjene våre ute i butikkene i Norge, sier Mondelēz Norges salgssystemkoordinator Per-Arne Baakind. Han mener at ved å bruke SnapShop har de fått en helt unik oversikt.
Selgerne våre bruker SnapShop daglig rundt omkring i butikkene i Norge. Det gir oss sanntidsdata som forteller hvordan det ser ut på Kiwi i Alta og Rema 1000 i Mjøndalen akkurat nå. Snapshop er et verktøy vi ikke hadde klart oss uten, sier Baakind.
SnapShop er kjapt og enkelt. La oss ta et eksempel: Hver Mondelēz-selger har en SnapShop-app på mobilen. Når selgeren med ansvaret for Rema 1000 i Svolvær kommer inn i butikken, bruker han eller hun SnapShop-appen til å fotografere påskekampanjen til Kvikk Lunsj, hvordan salgsløsningen er presentert i butikken, hvor den står plassert, osv.
Hvert bilde blir automatisk tagget med GPS, tidsstempel, butikk, kategori og eventuelle kommentarer fra selgeren. Ved et enkelt tastetrykk havner så det ferdigtaggede bildet med alle nødvendige opplysninger i Mondelēz’ egen databank, der all informasjon blir lagret. Det er tidseffektivt; selgerne bruker i snitt 40-50 sekunder på å fotografere, tagge og sende bildet til databanken. Det er ingen krav til fotokunnskaper utover å kunne ta et mobilbilde.
Vil du vite hvordan kjeden Fredrik & Louisa dokumenterer sine kampanjer? Les mer her.
Som administrator hos Mondelēz kan Baakind enkelt lage og holde øye med Mondelēz-kampanjer ute i butikkene, mens selgerne vil umiddelbart få beskjed i appen om det er en ny, aktiv kampanje, og kan rapportere status.
- Vi har alle kampanjedata lagret på samme sted og tilgjengelig for alle i Mondelēz. Vi ser om salgsløsningen brukes på riktig måte og på rett plassering i butikk. Trengs noe å endres, er det nå enkelt å rette opp i det. Med Snapshop er det fort gjort å få oversikt over hvordan det ser ut i alle butikker over hele Norge. Det fungerer også som inspirasjon og utveksling av gode ideer mellom selgerne, sier Per-Arne Baakind, som er full av lovord for BeMobile, utviklerne av SnapShop.
- BeMobile har skreddersydd SnapShop for Mondelēz’ bruk. De har lagt opp kategorier med våre undersegmenter, sier han.
- Vi valgte å gå tilbake til Snapshop fordi det fungerte optimalt, og det er nå blitt en del av selgerens daglige rutine. SnapShop er også i bruk i Danmark og Finland.
- Det ligger mye psykologi i hvor produkter plasseres i butikk og hvordan forbrukeren oppfatter dette. Det er derfor viktig a ha denne oversikten oppdatert daglig. Dersom man skulle sendt bilder via epost, ville det blitt umulig å lagre dette på en systematisk måte. Nå havner alt i forhåndsbestemte mapper som kjapt gir deg svaret på det du leter etter, fortsetter han.
- Snapshop er blitt et kjent verktøy i Norden, og er det opp til meg, vil jeg anbefale Snapshop til Mondelēz i andre land også, avslutter Baakind.
SnapShop benyttes i dag av Mondelēz i flere andre markeder blant annet i Danmark, Finland og UK.
SnapShop benyttes i dag av mage av Norges største bedrifter som Orkla, Mondeléz, Nortura, Norgesgruppen, Reitan Convenience, Haugen-Gruppen, Brynild Gruppen, Findus, Nestlé, Bossch, Rikstoto, Fredrik & Louisa, Maarud, m. fl.
Les mer om SnapShop og hva vi kan gjøre for deg her.