SnapShop sikrer at Reima sine butikkutstillinger er like i Oslo og i Beijing
Reima er en finsk klesprodusent som er kjent for sine utendørsklær for barn, og mange norske småbarnsforeldre kjenner godt til Reima og den kvaliteten de står for. Reima sørger for at barn kan leke ute i alle de nordiske landene, så vel som andre steder i Europa, i Russland og i Kina.
For Reima er det viktig å kunne vise frem produktene sine i miljøer som er inspirert av skandinavisk minimalisme og samtidig opprettholde en lik profilering av produkter og kampanjer over hele verden.
- Før brukte vi en vanlig direktemeldingstjeneste for å overvåke utstillinger over hele verden
Lotta Taipale, Retail Marketing Coordinator i Reima
Tidligere sendte butikksjefene inn bilder via lukkede grupper på sosiale medier til markedskoordinatorer og ansvarlige for utstillinger. Med nye kampanjer hver fjortende dag medførte det gjerne opptil hundre bilder på samme tråd to ganger i måneden, og med så mange bilder på samme tråd ble det umulig å få oversikt og finne tilbake til bilder. Det var derfor tydelig at man måtte tilpasse den voksende og globale driften med en ny løsning tilpasset Reimas behov.
«Bilder fra hele Europa fylte opp lagringsplass på telefonene, og det var nesten umulig å følge opp kampanjer og gi tilbakemeldinger på spesifikke produktutstillinger»
« Etter at vi tok i bruk SnapShop blir alle bilder automatisk kategorisert og arkivert. Kommentarer legges enkelt ut på riktig bilde og bildene er også umiddelbart tilgjengelig for alle. Samtidig er det lett å hente inspirasjon fra andre butikkers utstillinger, også fra den andre siden av kloden» sier Lotta Taipale.
Viktig løsning
SnapShop har blitt en sentral løsning for Reima og den benyttes aktivt for å koordinere og overvåke markedsføringsaktiviteter i hele organisasjon og ut til butikkene. Løsningen gjør det enkelt å kommunisere med butikkene og gir Reima øyeblikkelig oversikt over alle aktiviteter globalt og visuell status i butikkene.
- Det er svært nyttig og vise fram gode utstillinger på tvers av markeder og dele beste praksis!
Lotta Taipale, Retail Marketing Coordinator i Reima
Vil du vite hvordan kjeden Fredrik & Louisa dokumenterer sine kampanjer? Les mer her.
Reima fokuserer på grossistkanaler så vel som detaljhandel
«Målet er å få Reima-produkter vist frem på den samme karakteristiske måten, uavhengig av salgskanal. Bildene gir oss viktig informasjon om hvordan vi kan støtte grossistsiden av virksomheten bedre» forteller Taipale.
Når noen i organisasjonen trengte et bestemt bilde fra en bestemt butikk tidligere var det en vanskelig jobb for Taipale å lete dette fram fra telefoner, e-post, sosiale medier, hardisker og ulike fellesservere.
«Nå kan alle som trenger tilgang til bildemateriell enkelt finne det selv fra et tydelig kategorisert og oversiktlig bildearkiv!» forklarer Taipale entusiastisk.
Lanseringen av SnapShop ble gjennomført globalt i Reima og implementeringen gikk smertefritt. SnapShop ble skreddersydd for Reimas behov, blant annet med oversettelse til kinesisk. Løsningen ivaretas og oppdateres i samarbeid med Reima og på denne måten sikrer man at nye behov og ønsker blir ivaretatt løpende.
«Direktemeldingstjenesten vi brukte tidligere har ikke blitt savnet etter at vi tok i bruk SnapShop globalt» avslutter Taipale med et smil.
SnapShop benyttes i dag av mange av Norges største bedrifter som Orkla, Mondeléz, Nortura, Norgesgruppen, Haugen-Gruppen, Brynild Gruppen, Findus, Nestlé, Bosch, Rikstoto, Fredrik & Louisa, Maarud, Mars, m. fl.