Bildegjenkjenning og maskinlæring (AI/ML) gir økt effektivitet og nøyaktighet.
Salgsledere i detalj- eller dagligvarehandelen (FMCG) står ovenfor mange utfordringer i arbeidshverdagen. En leder må gjerne kommunisere daglig med ulike forhandlere og samtidig følge opp et distribuert salgsapparat i ulike kanaler. Da er det viktig med god dokumentasjon av det som foregår i butikk, slik at bedriften kan måle og følge opp interne kampanjer og dele resultater med sine merkevareeiere.
Måling, kontroll og oppfølging kan være tidkrevende, men i dag finnes det heldigvis løsninger som håndterer dette. I tillegg ser man nå at maskinlæring og bildegjenkjenning oftere blir brukt for å automatisere oppgaver. Slike løsninger kan i dag benyttes til kontroll av kampanjer og butikkutstillinger. Resultatet er raskere innrapportering og større verdi fra hver rapport.
SnapShop tilbyr brukervennlige og raske løsninger for overvåkning og kontroll av kampanjestatus og produktutstillinger i butikk. Samtidig kan du kommunisere, gi oppgaver og styre dine salgsteam - alt i samme løsning. Salgsteamet dokumenterer alle butikkbesøk med bilder som lastes opp i skyen. Bildene vil derfor umiddelbart være tilgjengelig for salgssjef og andre i organisasjonen. Denne sporbarheten gjør at selgerne enkelt kan gjennomføre en egenkontroll av jobben og motiveres til å gjennomføre en bedre jobb.
SnapShop er integrert med Googles AI/ML teknologi som kan gjenkjenne tekst, produkter og gjenstander på innsendte bilder. Dette gir mange muligheter for å løse komplekse oppgaver automatisk som tidligere krevde manuelt arbeid. For eksempel kan man utfra et bilde finne ut hvilke produkter som er avbildet, hvor mange ekponeringer og hvilke kampanjer de tilhører.
Automatisk kampanjegjenkjenning med AI
SnapShop kan for eksempel benyttes til å overvåke når en kampanje er satt opp startet i en butikk. AI teknologien gjenkjenner annonseteksten eller uttrykk og knytter dette automatisk til en spesifikk kampanje. Ved å samle disse dataene kan man følge utrulling av nye kampanjer i sanntid for hele butikkjeder eller geografiske områder.
Hvis tekstgjenkjenning ikke kan brukes, kan man også trene AI-modeller til å gjenkjenne forskjellige elementer i utstillingen og enkelt produkter. En slik AI modell må trenes opp og en blir mer nøyaktig etter hvert. Optimalt kan det benyttes til å gjenkjenne detaljert info om egne produkter og konkurrenter, og for eksempel beregne markedsandel og distribusjonsgrad.
Bildekategorisering og varsling med AI
Automatisk kategorisering av butikkbilder er viktig når du ønsker å overvåke og kontrollere produktplasseringer i en butikk. Kategorisering gir bildene en merverdi utfra kontekst, hvilke produkter og hvilke prosjekter de tilhører. Optimalt så vil bildene bli kategorisert når selgeren sender inn bildet, men det kan også kategoriseres i etterkant. Et eksempel kan være der forhandleren selv eller en tredjepart gjennomfører produktdokumentasjonen. SnapShops AI modell vil motta bildene og søke etter manglende produkter eller feil i oppsett utfra gitte kriterier. Deretter vil forhandleren eller tredjepart varsles om det må gjøres korrigeringer i kampanjen eller utstilling.
Høres dette interessant ut? Og ønsker din bedrift å effektivisere utdaterte og tidkrevende prosesser? Ta kontakt så avtaler vi en demonstrasjon!
Referanser
SnapShop benyttes i dag av mange av Norges største bedrifter som Mondeléz, Nortura, Norgesgruppen, Mars, Reima, Royal Canin, Haugen-Gruppen, Brynild Gruppen, SCA, CandyKing, Findus, Nestlé, Telenor, Bosch, Fredrik & Louisa, Maarud, m.fl.